غديرخم ازمنظرشيعه
اسدالله افشار
روزعيد غديرخم «يومالله» است وروزعيداست آن هم«افضل الاعياد» و روز سپاسگزاري خداوند براين نعمت «الحمدلله الذي جعلنا من المتمسکين بولايه اميرالمومنين و اهل بيته» است و روز شادماني که شادي، نشاط ميآورد و حرکت و تلاش را با خود دارد و انرژي و گرمي ميبخشد و عامل برقراري ارتباط با ديگران ميشود ومحبت و دوستي را به ارمغان ميآورد. در زندگي شاد باشيم و شادي براساس ايمان و اصول«توحيد و نبوت و امامت، اخلاق و ازدواج» و عرفيات به وجود ميآيد. اهميت "غدير" را بايد با عملكرد صاحب غدير شناخت. پيامبر اكرم صلواتالله عليه در بازگشت از حجة الوداع، اجتماع بزرگي از زائران خانه خدا ترتيب داد تا فرمان الهي را براي نصب علي عليهالسلام به امامت و خلافت اعلام كند. آيه شريفه "يا ايها الرسول بلغ ما انزل اليك من ربك و ان لم تفعل فمابلغت رسالته" را براي مردم خواند و وجود مبارك علي عليهالسلام را در معرض ديد مردم قرار داد و فرمود: "من كنت مولاه فهذا علي مولاه، اللهم و ال من والاه و عادمن عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله." اين موضوع مهم كه در بزرگترين اجتماع اسلامي برگزار شده تا آن زمان مطرح شد، حساسترين بخش تاريخ اسلام بعد از اصل بعثت بود. به همين دليل است كه خداي متعال آن را "اكمال دين" و "اتمام نعمت" نام نهاد و فرمود: "اليوم اكملت لكم دينكم واتممت عليكم نعمتي و رضيت لكم الاسلام ديناً"اين آيه هم در همان سوره مائده است(3) كه اصل آيه ابلاغ ولايت نيزدرآنست (67).
شخصيت امام علي(ع)
بخش نماديني ازهويت وميراث فرهنگي ومعنوي جهان اسلام ، تنها در شخصيت امام علي(ع) تجلي و تبلور يافته است. ابعاد خارقالعاده اودرعرصههاي مختلف انساني ازاوفردي ممتاز وبي نظير ساخته است.به گونه اي که احتمال جمع شدن همه آن ويژگيهاي متضاد و متعارض دريک کالبد انساني بسيار نادر و عجيب است . درجنگ ورزم و نبرد، درچکاچک شمشيرها وتيرها وتيغهاي آخته وعريان درميدان مصاف وکارزاروحرب اوچنان شيردلانه ميغريد و ميرزميد که صرف حضور اودر هر نبرد،فتح را حتمي ومسلم ميکرد ، چنانکه درخندق وخيبرو جمل ونهروان چنين بود.درزهد ورياضت وعبادت وعرفان واشراق وسير وسلوک عارفانه وعابدانه ، امام علي چنان است که همه طبقات صوفيه وعرفا ودراويش از شيعه و سني بلا استثنا همه وهمه مرشد ومولاي خود راعلي(ع) ميدانند. درهمه بلاد اسلامي درآناتولي وشام و جزيره العرب، درايران وماوراءالنهر وترکستان وآسياي ميانه وشرق دور، همه طوايف و طبقات وفرق تصوف ازامام علي تأسي جسته وتنها ازميان همه سالکان وصحابه وصاحبدلان ، او را به مرشدي کامل خود برگزيدهاند. درعلم وانديشه و آموزههاي معرفتي ، نگاه ژرف ودامنه وسيع معارف و معلومات امام علي ، ازاو در اين عرصه يک اسطوره ساخته است.
غديرخم ؛ ازمبارك ترين روزهاي هستي
مسلم است و بر هر وجدان و فطرت سالم و عقل سليمي مبرهن است که روزغديرخم پس از بعثت پيامبر سرنوشت سازترين و مبارک ترين روز هستي است که اگر نبوت به وجود حضرت حبيب خدا محمد مصطفي ختم و پنجره وحي بسته مي شود اما به حکمت الهي پنجره اي نوين و پرنور و جاودان تا برپا شدن روز قيامت باز مي ماند و از آن پنجره «از سمت خدا باز شده» نور ولايت و امامت براي هدايت عالم و سعادت آدم تا ابد خواهد درخشيد تا راه گم نشود و در پرتو اين راه پرنور و پرفروغ همه بيراهه هاي «رنگ ناداشته» بيشتررنگ ببازد و حقيقت براي همه حقيقت مداران و خدا باوران، هميشه چون خورشيد برتارک عالم بدرخشد. پس اين روزمبارک ترين روزهاي هستي است که پيامبر عظيم الشأن اسلام به امر خداي عالميان، ولايت و امامت و وصايت را ابلاغ و شخص آن را نيز به آشکارترين کلمات به جهان هستي معرفي مي کند و دست علي(ع) را آن يدا... را در دست مي گيرد و بالا مي برد و بر فراز جهاز شتران در غديرخم به فرمان الهي، علي(ع) را به عنوان «وصي» خود و ولي امر مردم و «امير مومنان» معرفي مي کند.
غدیر ؛ بزرگترین حادثه بعد از بعثت نبی مکرم
فرآیند تکاملی انقلاب نبوی، فرآیندی سه مرحلهای است که آغازینگاه و مرحله ایجاد انقلاب، واقعه خطیر بعثت و دوران سیزده ساله حضور در مکه میباشد. مرحله دوم، مرحله استقرار انقلاب نبوی است که با هجرت نبی مکرم به مدینه منوره و تشکیل حکومت اسلامی، به وقوع پیوست. دوران حضور نبی مکرم در مکه، دوران فردسازی و دوران حضور حضرتش در مدینه، دوران جامعهسازی به شمار میرود. در این میان واقعه شکوهمند غدیر به عنوان بزرگترین حادثه بعد از بعثت نبی مکرم، نقطه آغاز مرحله سوم انقلاب نبوی، یعنی مرحله استمرار و توسعه انقلاب نبوی به شمار میرود. واقعه غدیر با برخورداری از جنبههای متعدد و بیشمار، از ابعاد مختلفی به استمرار و توسعه انقلاب نبوی مدد رسانده است.
ماجرای غدیرخم ازمنظرشيعه
شیعه به ماجرای غدیرتنها به دیده واگذاری خلافت و به عنوان یک مسئله تاریخی نمی نگرد بلکه به نص صریح قرآن اسلام را بدون ولایت ائمه (علیهم السلام ) دینی ناقص می داند. آیه اکمال نشان می دهد همان طور که در قیامت تنها دین اسلام از آدمیان پذیرفته می شود اسلام کسانی نیز که ولایت حضرت علی (ع ) را قبول ندارند کامل ندانسته و لذا مورد پذیرش و رضای پروردگار نخواهد بود. شیعه امامت را هرگز به زمامداری محدود نمی داند بلکه لازمه امامت پذیرش مقام علمی اهل بیت (علیهم السلام ) به عنوان تنها آگاه به علوم قرآن و سنت نبوی است . چرا که فقط آنانند که قرآن و سنت را بی کم و کاست می شناسند و به درستی به دیگران یاد می دهند.از منظر شیعه پرداختن به غدیر و حضرت علی (علیه السلام ) صرفا پرداختن به یک واقعه تاریخی و یک شخص نیست . بلکه مهمترازآن معرفی یک الگوی حکومتی کامل و بی نقص به بشریت درتمام دنیاست ومعرفی شخصیتی است که بقول جرج جرداق مسیحی کشتن اوخیانت به تمام بشریت بوده است .
جان كلام
واقعه غدیرحادثه اى تاریخى نیست كه در كنار دیگر وقایع بدان نگریسته شود. غدیر تنها نام یك سرزمین نیست. یك تفكر است ، نشانه و رمزى است كه از تداوم خط نبوّت حكایت مى كند . غدیر نقطه تلاقى كاروان رسالت با طلایه داران امامت است . آرى غدیر یك سرزمین نیست ، چشمه اى است كه تا پایان هستى مى جوشد ، كوثرى است كه فنا برنمى دارد ، افقى است بى كرانه و خورشیدى است عالمتاب.
شنبه : 27 / 6 / 1395- 15 ذي الحجه 1437- 17سپتامبر 2016
اسد...
ما را در سایت اسد دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : asadollah587o بازدید : 230 تاريخ : شنبه 27 شهريور 1395 ساعت: 16:48